Home » Terug naar huis
Vroeger kon je niet anders: als je naar Santiago liep, moest je ook te voet weer terug. Tegenwoordig zijn er maar weinig mensen die lopend of fietsend terug naar Nederland gaan, al is het alleen maar omdat het veel tijd kost. Wat zijn alternatieven om naar huis te gaan? We zetten de belangrijkste opties op een rij.
Wil je je ecologische voetafdruk ook na je tocht zo klein mogelijk houden, dan is de bus een uitstekende optie. Bovendien heb je dan vele uren de tijd om rustig los te komen van ‘de andere wereld van de camino’. Vanaf het busstation aan de rand van de stad, vertrekt zeker in het hoogseizoen, twee à drie keer per week een bus rechtstreeks naar Vlaanderen en Nederland. Onderweg kom je langs een flink aantal opstapplaatsen. In totaal duurt de busreis ruim 30 uur. Meer informatie en boeken kun je via de website van Flixbus of BlaBlabus.
Een andere optie is om met de (Spaanse) ALSA-bus van Santiago naar Irun/Hendaye (Spaans-Franse grens) te reizen. De bus vertrekt op het centrale busstation in Santiago. De reis duurt 13 à 14 uur. Vanaf Hendaye kun je dan verder met de dag- of nachttrein naar Parijs.
Er zijn ook fietspendelbussen, waarbij je je fiets in de bus kunt meenemen. Je kunt zowel een enkele reis (heen of terug) als een retourticket boeken. Houd er wel rekening mee dat deze pendelbussen alleen in het (hoog)seizoen rijden, globaal gezien tussen juni en eind augustus. Op de website van Fietsvakantiewinkel vind je een goed overzicht van alle fietspendelbussen van/naar Nederland.
Ook de trein is een fijne optie om de terugreis te gebruiken om ‘thuiskomen en weer aarden’ gemakkelijker te maken. Een goede treinreisplanner helpt je de juiste verbindingen te vinden. Je zult wel een paar keer moeten overstappen en ook hier is de reistijd van ongeveer 30 uur.
Met je (onverpakte en niet gedemonteerde) fiets reizen per trein is slecht beperkt mogelijk. Op de internationale treinen van Nederland naar België kan de fiets mee, evenals op de meeste binnenlandse treinen (behalve Eurostar, ICE en Thalys).
In Frankrijk mag de fiets mee op een beperkt aantal TGV-treinen, vrijwel alle nachttreinen en regionale treinen. Voor de sneltreinen, TGV’s en nachttreinen moet je een fietsplaats reserveren en in alle gevallen is een overstap in Parijs nodig.
Het meenemen van fietsen in Spaanse treinen is alleen mogelijk op regionale treinen. Lees meer over de mogelijkheden.
Per trein vanuit Santiago naar de Franse grens (Irun/Hendaye) kán, maar doe het alleen als je ‘super slow travelling’ fijn vindt. De rit gaat voor een groot deel over smalspoorlijn langs de kust, langs een prachtige route, maar met vele overstappen, slechte aansluitingen en dus een lange reisduur.
Als je je fiets gedeeltelijk demonteert en inpakt, zijn er veel meer mogelijkheden. Je fiets wordt dan beschouwd als normale bagage. De Treinreiswinkel kan je helpen om een verbinding te zoeken en je ticket te boeken.
Moet of wil je zo snel mogelijk naar huis, dan kun je natuurlijk ook gaan vliegen. Het is snel en goedkoop, maar heeft helaas de grootst mogelijke ecologische voetafdruk. Het vliegveld Lavacolla ligt 15 kilometer buiten de stad en je komt er met een bus die elk half uur vertrekt vanaf het centrum. De rit duurt ongeveer 40 minuten. Als de tijd het toelaat, kun je ook naar het vliegveld te lopen. Een leuke belevenis vanwege alle pelgrims die je tegenkomt. Vanaf Lavacolla vertrekken vluchten naar allerlei (internationale) bestemmingen. Vaak moet je overstappen in Barcelona of Madrid, maar er zijn soms ook directe vluchten naar Amsterdam of Brussel. Terugvliegen kan ook vanaf A Coruña (60 kilometer ten noorden van Santiago) vliegen Porto (een busreis van ongeveer vier uur vanaf Santiago).
De mooiste en duurzame manier is natuurlijk om terug naar huis te fietsen. Vanuit Santiago loopt er een prachtige maar pittige route naar de Pyreneeën. Deze loopt vanaf Santiago noordelijk van het traject van de Camino Frances terug naar de Pyreneeën. De route is opgenomen in deel 3 van de Jacobsfietsroute van Clemens Sweerman. Vanaf het eindpunt van deze route kun je een van de twee routes terug naar Nederland oppakken (de Jacobsfietsroute of de route ‘Langs Oude Wegen)
Zowel in de bus, trein of het vliegtuig kun je je fiets meenemen, maar dit geeft vaak wel veel gedoe. Regels en voorwaarden veranderen voortdurend. Je moet je fiets vaak gedeeltelijk demonteren en inpakken. Als je gaat vliegen, moet je bovendien extra betalen.
Een aantrekkelijk alternatief is je fiets te laten vervoeren. Een Nederlands bedrijf dat vanuit Santiago fietsvervoer aanbiedt is Camino Fietstransport. In het seizoen (april tot oktober) worden wekelijks fietsen van Santiago naar Nederland en Vlaanderen vervoerd. Buiten het seizoen kan dit op aanvraag. Je kunt je fiets naar de parkeergarage van een hotel in het centrum van Santiago brengen. Je hoeft alleen je trappers te demonteren en je stuur dwars te zetten. Je kunt je fiets ook aanbieden in Burgos, Pamplona, Saint-Jean-Pied-de-Port, Biarritz (hotel bij het vliegveld), Bordeaux en Tours. In deze plaatsen moet je wel minimaal één nacht in het betreffende hotel doorbrengen. De transporteur levert de fiets bij je thuis af. Prijzen: vanaf Santiago of andere steden in Spanje tussen de € 205 (Frankrijk) en € 235 (Sevilla en Lissabon.
Wil je je fiets liever mee het vliegtuig in nemen? Bekijk dan tips om je fiets te verpakken. In Santiago zijn ook fietsenmakers die je fiets vliegklaar maken. Op het vliegveld van Santiago kun je je fiets ook zelf ‘vliegklaar’ maken en inpakken in plastic of een doos. E-bikes mogen niet mee in het vliegtuig, tenzij je je accu eraf haalt en deze op een andere manier naar je bestemming laat vervoeren.
We hebben meer informatie over het fietstransport op een aparte pagina opgenomen.
Het Nederlands Genootschap van Sint Jacob
Janskerkhof 28 a
3512 BN Utrecht
KvK nummer: 40447304
BTW nummer: NL 8039.95.635.B01
IBAN: NL41INGB0005151146
IBAN: NL41INGB0005151146