Dit schilderij is door een anonieme schilder gemaakt, vermoedelijk circa 1510 in Haarlem. Het wordt toegeschreven aan de Meester van de Levensbron naar een schilderij met stilistische overeenkomsten.
Het is geschilderd op paneel en het type wordt een Memorietafel genoemd. De opdrachtgevers wilden hiermee laten zien dat zij goede christenen waren en hoopten zo na hun overlijden sneller in de hemel opgenomen te worden. Uitgebeeld worden de Zeven werken van Barmhartigheid. Die zeven werken zijn de zes goede werken uit Mattheüs 25, 35-36
-1-De hongerigen spijzen
-2-De dorstigen laven
-3-De naakten kleden
-4-De vreemdelingen herbergen
-5-De zieken verzorgen
-6-De gevangenen bezoeken
met als zevende het in 1207 door paus Innocentius III toegevoegde
-7-De doden begraven naar de tekst in Tobit 1, 17.
Al deze werken van barmhartigheid zijn in het schilderij afgebeeld en er zijn nog twee afbeeldingen van de opdrachtgevers aan toegevoegd. Die opdrachtgevers zijn bovendien op de zeven uitbeeldingen van de goede werken op een vrij prominente plek afgebeeld. Op de bovenste rij van links naar rechts de werken 6, 1 en 2, op de middelste rij de werken 5, 3 en 4 en op de onderste in het midden werk 7. Linksonder is de opdrachtgever met zijn vier zonen afgebeeld en rechtsonder de opdrachtgeefster met haar vier dochters.
Wanneer u de link naar de Collectie van het museum volgt, krijgt u een afbeelding in hoge resolutie waarop u kunt inzoomen en door de afbeelding kunt “wandelen”. U kunt hier ook doorklikken naar verdere informatie.
Op de afbeelding van “De vreemdelingen herbergen” is een aantal pelgrims naar Compostela afgebeeld (herkenbaar aan hun staf en op hun hoed een schelp en gekruiste pelgimsstafjes). Pelgrims behoorden uiteraard ook tot de categorie vreemdelingen. Maar ook op afbeeldingen van andere goede werken ziet u pelgrims. De vrouw in een roze gewaad is daar een duidelijk voorbeeld van.