Home » Fietstransport
Info van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob, in samenwerking met Europafietsers (situatie april 2023).
Het gebeurt niet vaak dat fietsers vanuit Santiago ook weer terug naar Nederland fietsen. Daarom is er veel behoefte aan informatie over de terugreis van Santiago naar Nederland. Daar is al vaker over geschreven in de media van het Genootschap. In dit artikel proberen we de informatie te bundelen. We richten ons daarbij ook op de fietser die de route naar Santiago aflegt in delen.
Hieronder beschrijven we alle, ons bekende, mogelijkheden en knelpunten. We hebben gebruik gemaakt van de vele ervaringen van fietsers die we de afgelopen weken hebben ontvangen. Nieuwe ervaringen blijven welkom via fietsredactie@santiago.nl.
In dat geval zijn er meerdere mogelijkheden.
Flixbus. De ervaring leert dat je lang van tevoren moet boeken, maar dan gaat het meestal goed. Het aantal plaatsen in of op de bus is zeer beperkt en e-bikes kunnen niet mee. Zie flixbus.nl. Maar ons zijn heel positieve ervaringen gemeld.
Fiets pendel bussen. Er zijn ook speciale fiets pendel bussen die, meestal in het hoogseizoen van mei tot oktober, pendelen tussen diverse plaatsen in Nederland en een aantal plaatsen aan de Santiagoroutes, zoals Bordeaux, Cahors, St Jean-Pied-de-Port, Pamplona. Dit is een comfortabele en relatief zorgeloze manier van reizen. De bussen zijn vrij luxe en hebben diverse voorzieningen aan boord. De fietsen gaan in een aanhanger achter de bus. Fietsbussen kun je boeken bij fietsvakantiewinkel.nl of bij cycletours.nl en bij fietslijn.nl Alle fietsen kunnen mee, ook e-bikes. In beperkte mate kunnen tandems en fietskarren mee, tegen beperkt extra kosten. Je moet wel je voordragers los maken.
Soms kan de fiets onderweg ook een stuk in een gewone lijnbus, maar dat hangt vaak af van de chauffeur en uiteraard van de ruimte onderin.
Wie zijn fiets wil meenemen van Santiago naar huis met de trein zal de nodige problemen tegen komen. Op Spaanse intercity’s mogen geen fietsen mee en via lokale treinen naar de Franse grens gaan is tijdrovend en ook dan is het niet zeker dat je fiets op elk stukje mee mag. Echte treinliefhebbers kunnen langs de Spaanse noordkust naar Hendaye, maar ook dat is tijdrovend (smalspoorlijn en meerdere keren overstappen, het kost je zeker 2 dagen).
Als je je fiets met een vervoersbedrijf verstuurt (zie verderop), kun je zelf natuurlijk wel met de trein. Vanuit Santiago ga je dan altijd via Madrid en ben je dus wel even onderweg.
Als je je camino in delen aflegt kun je in Frankrijk vaak wel met je fiets op de trein, maar bij intercity’s is dat niet altijd eenvoudig door een reserveringsplicht.
Het wordt niet vaak gebruikt, en je moet ook nog wel wat fietskilometers maken, maar het is wel een leuke manier om naar huis te komen. Er gaan ferry’s van Santander en van Bilbao naar de Zuid-Engelse kust (Portsmouth en Plymouth), vanwaar je makkelijk naar Dover fietst en over steekt naar Calais. De veerboot of ferry is een fietsvriendelijk vervoermiddel. De fiets kan altijd mee, ook e-bikes, en demonteren is niet nodig. Voor de routes naar Engeland staat alle informatie over fietsvervoer keurig bijeen op cyclinguk.org.
Wanneer je een veerboot boekt, moet je altijd bij boeking aangeven dat je een fiets hebt, zelfs als er geen kosten voor fietsen zijn, aangezien voor de fietsen mogelijk een instapkaart nodig is. Bij online boeken is het vaak niet mogelijk of onduidelijk om een fiets mee te boeken. Het advies is om voor de zekerheid met de maatschappij te bellen daarover.
Er zijn talloze websites die boekingen voor internationale ferry’s verzorgen. Zoveel dat je gemakkelijk het overzicht verliest. Een betrouwbaar en aanbevelenswaardig bedrijf is overtocht.nl. Voor een klein bedrag boeken zij jouw overtocht, met fiets.
Vaak kiezen mensen die de camino in delen fietsen ook voor vervoer met eigen auto met fietsdrager. Zij rijden naar een startpunt, fietsen dan een deel van de route en keren daarna terug naar de auto. Dat laatste vergt wel het nodige uitzoekwerk en stelt je zeker in Spanje voor het eerder genoemde probleem dat de fiets niet mee kan in de trein. In Frankrijk gaat dat met lokale treinen prima. Als je fiets niet mee kan in de trein, kun je overwegen om hem op het eindpunt, op een veilige plek, te laten staan en later op te halen met je eigen auto. Nog een mogelijkheid is om op het eindpunt van de fietstocht een auto te huren, die je in de buurt de plaats waar je eigen auto staat kunt achterlaten, dat heet one-way rent. In Frankrijk kun je gebruik maken van rentanddrop.com. Zij hebben meer dan 100 adressen in Frankrijk. Daar kun je kleine busjes huren die je weer bij een van de andere 100 adressen kunt inleveren. Een handige optie als het met de trein echt te ingewikkeld wordt.
Belangrijk is natuurlijk altijd dat je je eigen auto op een veilige plek voor langere tijd kunt parkeren. Daarvoor kun je vaak terecht bij een camping of hotel, meestal tegen betaling. Ook zijn er, meestal in de buurt van een vliegveld of aan de rand van wat grotere steden, langparkeerplaatsen waar je een plek kunt reserveren. Het is niet verstandig om je auto gewoon ergens in en straat voor langere tijd te laten staan.
Als laatste noemen we het vliegtuig, omdat het misschien wel een makkelijke maar ook de minst duurzame optie is. Mits je geen e-bike hebt, kan de fiets mee op een vlucht naar huis. De meeste luchtvaartmaatschappijen accepteren een fiets als bagage. Je moet echter tijdig reserveren en naar de voorschriften van betreffende maatschappij vragen. De kosten lopen per maatschappij uiteen. Meestal moet de fiets in een doos verpakt worden, die je kunt proberen te krijgen bij een fietsenmaker, regelmatig hebben die dozen over, maar zeker niet elke dag. Dat vergt zoekwerk. Je kunt misschien een doos kopen bij de Spaanse post in het hoofdpostkantoor in Santiago. Hoe je een fiets in zo’n doos inpakt kun je lezen op de website vakantiefietser.nl. Ook al is je fiets goed ingepakt, je blijft afhankelijk van hoe de bagage afhandelaars omgaan met je fiets. Een e-bike kan nooit met het vliegtuig mee vanwege de accu. Voor je bagage is het heel handig om een lichtgewicht flightbag te kopen waar je alle fietstassen kunt opbergen voor de reis. Vueling vliegt een paar keer per week rechtstreeks van Santiago naar Amsterdam.
Er zijn twee goed bekend staande vervoersbedrijven die je fiets en je bagage binnen 14 dagen van Santiago naar elke plaats in Nederland brengen: Camino-fietstransport.nl en Care4luggage.com. Beide bedrijven halen je fiets overigens ook op van een plek langs de camino, dus het is ook bruikbaar voor mensen die hun camino in delen fietsen of onderweg stranden. Beide bedrijven krijgen consistent goede beoordelingen. Er wordt zorgvuldig met de fietsen omgesprongen en inpakken in een doos is niet nodig, alleen stuur verdraaien en voordragers en trappers verwijderen. Prijzen en voorwaarden verschillen iets, kijk daarvoor op de websites. Ook is het mogelijk je fiets te verzenden met de Spaanse post, die zitten in Santiago naast het Pelgrimsbureau. Dat is goedkoper, maar niet iedereen heeft goede ervaringen met de bezorgtijd en wijze waarop met de fietsen wordt omgesprongen. Er zijn ook heel goede ervaringen met de Spaanse post overigens.
Is je fiets eenmaal veilig onderweg, kun je kiezen voor bus, trein of vliegtuig en zelf thuis te komen. Daarover nemen we hier geen informatie op.
Aanvullingen, verbeteringen en nieuwe mogelijkheden kunnen door fietsers aangeleverd worden bij de fietsredactie.
Het Nederlands Genootschap van Sint Jacob
Janskerkhof 28 a
3512 BN Utrecht
KvK nummer: 40447304
BTW nummer: NL 8039.95.635.B01
IBAN: NL41INGB0005151146
IBAN: NL41INGB0005151146